Susu Jürgens & Kati Londen
Under 2013 inledde Eviva ett tvådelat samarbete med damkören SALT från Stockholm. Det bestod i att Salt först besökte oss i Helsingfors 2013 för en gemensam konsert i Kasbergets kyrka och på våren 2014 åkte vi till Stockholm för en gemensam konsert. Det här samarbetet kom på sikt att betyda mycket för Evivas del, och inte alls enbart på grund av det musikaliska upplevelserna.
Vi alla i Eviva var mäkta imponerade av hur koristerna i SALT förde sig när de tågade in på scenen och deras extremt välfungerande och genomtänkta look var slående. Alla korister hade röda naglar och röda läppar och allt de hade på sig var perfekt matchat och utfunderat även om de inte hade en gemensam kördräkt. Wow, tänkte vi! Det såg bara sååå bra ut!
När körerna träffades efter konserten frågade vi naturligtvis hur de hittat sin stil och de berättade att de gör en moodboard som presenteras för kören inför varje konsert. Vi lyssnade och lärde. Moodboarden ska fungera som en dresscode med konkreta exempel på det man ska ha på sig. Där framgår klädval, stil, accessoarer, färger eller färgskala och idéer för hur allt det här kan tillämpas i praktiken så att man ska förstår hur det ska se ut.
Helt supersiisti, tänkte vi genast, det här ville vi absolut prova på. Dessutom hade SALT-koristerna också ett ganska roligt uttryck för sin sceniska närvaro inför sina konserter – det var rätt och slätt “TULE” (uttalat på svenska med ett svenskt långt u), dvs. en förkortning av “Tuttarna ut och le!” Det här uttrycket tyckte vi förstås var utmärkt så också det började vi använda rakt av!
Sagt och gjort. Vi, Susu och Kati, funderade och brainade fram tankar för vår egen första moodboard och sedan fick Susu ännu hastigt lära sig ett helt nytt program för att framställa den allra första moodboarden. Det tog många långa timmar men det lyckades.
På den första moodboarden var det rött som gällde, och inte nog med det, alla skulle ha röd klänning, tänkte vi optimistiskt. Det här var inte en helt lätt ekvation eftersom det dels inte var så lätt att få alla att hiffa tanken med moodboarden genast och dels för att alla inte nödvändigtvis hade en röd klänning hängande i garderoben, endel ägde knappt ett enda rött plagg.
Det här var en liten utmaning i början, och vi fick också ta oss många funderare på vilka nyanser som var ok i olika sammanhang. Oftast löste vi det så att man fick ta med sig det man tänkte ha på sig på konserten till en övning någon vecka före konserten, för attvi skulle kunna se över helheten i förväg.
Till slut gick ändå tanken med moodboarden hem och moodboarden blev på det hela taget ett verktyg vi fortfarande använder oss av regelbundet inför varje konsert. Sedan dess har vi blivit mycket noggrannare med detaljerna och har alltid lackade naglar och läppstift på våra konserter. Och på sikt löste det sig också med den röda färgen, den skulle komma att återanvändas på många konserten efter debuten i Stockholm.