Skip to main content

SLOVAKIA CANTAT 2010

4. medzinárodný festival speváckych zborov

4th InternationalChoir Festival

Tanken på att Eviva borde ta ett steg vidare i sin utveckling och delta i en körtävling hade kastats fram redan i ett ganska tidigt skede, men det var inte förrän hösten 2009 som de här tankarna verkligen började ta form. Styrelsen bollade med några olika alternativ tillsammans med dirigenten Nina Kronlund. Tillsammans kom vi fram till att det bästa alternativet var körtävlingen som skulle ordnas i Bratislava, Slovakien 22–25.4.2010. Småningom började planerna ta form, vi skaffade fram allt som behövdes för anmälningen (bl.a. ett aktuellt gruppfoto, som vi dittills saknat!) och i november hade vi anmält oss, bokat flyg till Wien, buss till Bratislava och hotellrum för 30 personer – allt klappat och klart skulle man ju tro. Men nej, ödet ville annorlunda.

Den 14 april, fick Eyafjallajökull på Island ett utbrott och började spy ut aska dag och natt över hela Europa. Det här ledde till att flygtrafiken blev helt eller delvis utslagen och vi följde med askrapporterna med stigande fasa ju närmare avfärden tiden led. Styrelsen började hals över huvud göra upp en plan B ifall resan inte skulle bli av. Eviva goes Bratislava skulle ha blivit Sibbo och min pappas gård istället. Där skulle vi ha övernattat och haft kokkisota och ätit gott och sjungit. Nå, det här var ju knappast lika glamouröst som Bratislava, men en fullgod nödlösning i alla fall.

På avfärdsdagen visste vi fortfarande inte om vi skulle få åka iväg eller inte och dessutom fanns det inga garantier för att vi skulle få komma hem på angiven dag. Det här ledde tyvärr till att några evivor blev tvungna att hoppa av resan. Luftfartsmyndigheterna hade redan tidigare samma vecka öppnat flygfälten för trafik för några timmar, men det fanns ingen chans att veta vilka flyg som skulle få tillstånd att lyfta. Resebyrån gav oss ett enda råd då vi ringde dem – så länge som det inte står inställt på vårt flyg på webben, så ska vi åka iväg till fältet i alla fall. Sagt och gjort, djungeltelegrafen gjorde sitt och 30 damer samlades på flygfältet med sitt pick och pack. För att ytterligare öka spänningen hade vår ordförande, Petra Willamo, glömt sitt pass hemma. Vi klarade oss igenom även denna utmaning, men ännu då vi satt i flygplanet visste vi inte om vi faktiskt skulle få lyfta. Jublet var öronbedövande när vi fick klartecken och vi äntligen var på väg!

Bratislava visade sig vara väldigt sympatisk, med sin gamla stadsdel som kändes behändig och som snabbt och lätt kunde överblickas. Allvaret började genast på fredagsmorgon, 23 april. Då deltog vi i tävlingsklassen för sakral a cappella musik som hölls i Moyzes konsertutrymmen. Repertoaren bestod av Knud Nystedts Mary’s Song, Reijo Kekkonens Alleluia och Javier Bustos Salve Regina. På samma ställe tävlade vi på eftermiddagen i damkörsklassen och då framförde vi Hvem styrde hit din väg av Mia Makaroff, Laulajatyttö av Säde Rissanen, Sydämeni laulu av Jean Sibelius, Dansvisa (trad.) och Laudate Dominum av Javier Busto. Båda tävlingsframträdandena gick bra och dirigenten var nöjd. På kvällen uppträdde vi ännu i en samkonsert i Jesuitkyrkan så det var ett gäng glada men ganska så trötta evivor som återvände till hotellet på fredag kväll.

Lördagen började vi med att uppträda i en gemensam konsert i Klarisky konserthall. De andra körerna var övervägande ungdomar – en rysk flickkör och en blandad ungdomskör från Tyskland. Vi uppträdde med profan musik och vår definitiva hit blev ABBA:s Ring, ring i damkörsarrangemang. På eftermiddagen blev vi bjudna på sightseeing i Bratislava och vi gjorde en guidad promenad i staden. Sedan var det dags för en tur till torget där de skulle offentliggöra tävlingsresultaten. Där var ett tätt vimmel av körmänniskor och stämningen var glad och förväntansfull. Och för Evivas del kan man inte säga annat än att vår första tävlingsresa blev en fullständig succé. Vi fick gulddiplom i båda kategorierna och dessutom fick Nina ett särskilt dirigentomnämnande – helt fantastiskt alltså! Glada i hågen samlades vi sedan till en festmiddag i en traditionell slovakisk restaurang.

Evivakören i Bratislava 2010.
Evivakören efter lyckat värv på körtävlingen Slovakia Cantat i Bratislava 2010.

På söndagen var det dags att bryta upp, och hela kören hade en ledig dag att spendera enligt eget godtycke. De flesta blev kvar och njöt av solsken och shopping i Bratislava, men eftersom vårt flyg skulle gå först på kvällen från Wien, beslöt en del av gruppen att åka flodbåt till Wien och tillbringa dagen där istället. Det blev en intensiv dag i Wien med både bussrundtur, Salve Regina i kvartett utanför Stephansdom, Sachertårta på Hotel Sacher och wienerschnitzel på österrikiskt vis.

På flygfältet strålade vi alla samman och resan tillbaka förlöpte utan bekymmer. Vår informatör, Henrika ”Nika” Zilliacus-Tikkanen, hade skickat ut de strålande tävlingsresultaten till tidningarna redan från Bratislava och vi fick faktiskt också omnämnande i ett flertal tidningar.